Geschiedenis Ernesto “Che” Guevara achterstevoren - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Melle Koster - WaarBenJij.nu Geschiedenis Ernesto “Che” Guevara achterstevoren - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Melle Koster - WaarBenJij.nu

Geschiedenis Ernesto “Che” Guevara achterstevoren

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Melle

08 September 2015 | Bolivia, Sucre

Gedurende het bij elkaar grabbelen van de bouwstenen voor deze reis, zagen we dat er ook een bouwsteen was, die de “Che route” volgde. Na wat over en weer mailen met de agent hebben we een aangepaste versie van de standaard gekozen.

Waarom dan in de titel achterstevoren? Het zal hieronder duidelijk worden.
In 2010 heeft Djoser ons naar Cuba gebracht, waar we gedurende de hele reis Che gevolgd hebben (of Che volgde ons); er was geen ontsnappen aan. Aan het einde van de reis hebben we in Santa Clara het mausoleum van Che bezocht. Een enorm pompeus gebouw op een nog enormer plein. Hij wordt op Cuba op handen gedragen en zelfs 10-tallen jaren na zijn dood nog vereerd. Che is in 1997 overgebracht vanuit Valle Grande in Bolivia naar Santa Clara op Cuba waar hij zijn laatste rustplaats heeft gevonden.

Nu terug naar het heden. Enkele dagen geleden zijn we de Che-trail in Bolivia begonnen in Samaipata. Van daaruit naar Valle Grande gereden, waar we eerst het heel wat bescheidenere en ingetogenere mausoleum bezochten van niet alleen Che, maar waar ook 6 andere gesneuvelde guerrilla’s lagen. Zij zijn na 2 jaar intensief zoeken gevonden op de plaats waar nu het mausoleum staat, net buiten Valle Grande bij het vliegveld. Ze zijn onder de startbaan gevonden!

Daarna een klein stukje teruggereden naar het ziekenhuis. Hier is Che tentoongesteld aan de hele wereld om te laten zien dat hij echt dood was. Deze “presentatie” vond plaats in de wasserette van het ziekenhuis. Iedereen die maar wat te betekenen had, moest zijn foto laten nemen met het dode lichaam van Che. Wat onsmakelijk. Het deed denken aan toen Saddam Hoessein gevonden was.

En om zeker te weten dat de dode echt Che was, hebben ze maar zijn handen eraf gehakt om vingerafdrukken te nemen. Wat het afhakken van handen de identificatie makkelijker maakt, is ons niet geheel en al duidelijk geworden… Deze identificatie vond plaats in een klein ander gebouwtje tegenover de wasserette.

Goed, dood en begraven hebben we dus gehad, maar hoe is de beste man nu eigenlijk aan zijn einde gekomen?

Dit is gebeurd in onze overnachtingsplek La Higuera - een gehucht van nu 25 mensen aan het einde van de wereld. De eerste grote plaats is Valle Grande wat een halve dag reizen is met de auto over ongeasfalteerde weg, dwars door de bergen, waar je pieken van 3000 meter moet oversteken. In de tijd van Che was zelfs deze weg er niet en moesten hij en zijn mede kompanen het doen met een ezelspaadje. Elf maanden na aankomst in Bolivia is hij op 8 oktober 1967 bij La Higuera gevangen genomen en opgesloten in het schooltje van het dorpje. Daar is hij de volgende dag geëxecuteerd, plus ook de meeste van zijn medestrijders. Van het groepje van 52 personen zijn er 3 ontsnapt, die tot op heden nog in leven zijn en een in Parijs leeft, de ander in Argentinië en de laatste op Cuba.

Vanwege de afgelegen ligging en het hele theater dat moest plaatsvinden omtrent zijn dood, is Che vanuit La Higuera per helikopter naar de wasserette in Valle Grande getransporteerd.

En zo zijn we vanaf zijn mausoleum in Santa Clara - Cuba, naar zijn mausoleum in Valle Grande - Bolivia, naar zijn opbaring in de wasserette in dezelfde plaats en tenslotte naar de plaats waar hij is geëxecuteerd - La Higuera - gereisd.

Hasta la victoria siempre!

Tot de volgende keer...

• 09 September 2015 - 14:36

Wil En Ed:

Mooi dat jullie Che nu helemaal hebben kunnen volgen, al is het dan in etappes.
    We gaan ervan uit dat jullie reis minder turbulent is.
    Geniet van alles wat jullie nog tegenkomen.
    Groetjes,

• 09 September 2015 - 18:45

Ed (helpdesk) Vaarting:

Het is toch niet helemaal dat nummer als ik het test met die fb op 4864811 in de link springt hij toch naar de geschiedenispagina. En lijkt dan dus de rest te negeren.

Verder zie ik weinig verschillen en de allereerste link (die het ook deed) heeft ook een ander nummer in de link
    Wat er precies mis is met de test kan ik zo ook niet zien.

Groeten Ed

• 11 September 2015 - 15:43

Adrie Leenaars:

Che was zonder meer een persoon die voor de nodige geschiedenis heeft gezorgd. Het is dus logisch als hij op zoveel plaatsen wordt "herdacht"
    Wat ik me wel afvraag: "wat ligt er in het mausoleum in Valle Grand? "Zijn dat misschien zijn handen?

Veel succes en plezier verder op jullie ontdekkingstocht op grote hoogte.

Tags: bolivia, che, Guevara