Stijf van de coca door de Andes - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Melle Koster - WaarBenJij.nu Stijf van de coca door de Andes - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Melle Koster - WaarBenJij.nu

Stijf van de coca door de Andes

Door: Melle

Blijf op de hoogte en volg Melle

15 September 2015 | Bolivia, La Paz

Als jullie de titel lezen denken jullie natuurlijk dat wij van het padje af zijn en dat we aan de witte lijntjes zijn gegaan. Maar om jullie gerust te stellen, niets is minder waar want er staat niet voor niets COCA. We hebben net een driedaagse tour achter de rug waar we voor een groot deel boven de 4.000 meter hebben gezeten. We hebben geslapen op 4.250 meter en zijn een pas gepasseerd van 4.990 meter. Maar verder verblijven we deze reis ook op grote hoogte. Zo hebben we vandaag een rit met de kabelbaan gemaakt waarbij het hoogste station op ongeveer 4.000 meter ligt.

Op deze hoogtes kun je, als je daar niet aan gewend bent zoals wij, snel last van hoogteziekte (soroche) krijgen. Daarom drinken we “mate de coca” oftewel coca-thee. Coca-thee zorgt ervoor dat je minder snel hoofdpijn krijgt; een van de symptomen van hoogteziekte. En inderdaad van coca kun je cocaïne maken door synthese, maar dat is best wel een ingewikkeld proces. Verder kun je de stimulerende werking van coca-thee, want die is er wel, vergelijken met de stimulerende werking van een kop koffie. Dus beste vrienden, maak je niet ongerust, we komen niet terug met pupillen als schoteltjes :-).

De tour die we hebben gemaakt (en waarbij we dus ook de coca-thee dronken) was fantastisch en eigenlijk niet te beschrijven. Daarom volstaan we met een aantal foto’s!

Tot slot komen we nog even terug op de handen van Che, zie dit artikel op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_handen_van_Che_Guevara.

Vanuit Nuestra Señora de La Paz (de volledige naam van La Paz)

Hasta luego

• 15 September 2015 - 08:10

Ma:

Goedemorgen,
    Ik geloof dat jullie je wel erg goed vermaken,geniet ervan wij wachten wel op de film.
    Hier zijn we druk met het uitzoeken van keuken,badje,tegeltjes enz.Maar het komt allemaal goed .a.s dinsdag vertrekken we voor een week of vier naar de camping.
    Pas goed op jullie zelf ,Liefs Ma

• 15 September 2015 - 23:28

Pa:

Je weet het he? Wie hoog klimt kan diep vallen. Maarrre, heel veel plezier verder. Mooie plaatjes trouwens. PA.

• 17 September 2015 - 10:04

Rob De Kreek:

Goedendag, de foto's zien er mooi uit.
    Wat eten de vogels (Flamingo?) eigenlijk.
    Hoe is de reis verder?
    Leuk om jullie verslag te lezen en hoop ook meer te horen en zien
    als jullie terug zijn.
    Nog veel plezier.
    Groetjes,
    Rob.

• 18 September 2015 - 10:32

Adrie Leenaars:

Dag hoogvliegers,

4990 meter, dat is een hoogte waar ik (en waarschijnlijk he merendeel van de bewoners op deze aardkloot) nog nooit ben geweest. Natuurlijk wel met een vliegtuig, maar daar had ik geen last van hoogteziekte. Door het glaasje Coca Cola kan dat niet zijn gekomen. Daar zit al sinds vele jaren niet meer het ingrediënt in waar het zijn naam aan ontleend.
    Waar ik wel naar benieuwd ben is hoe die coca thee nu smaakte. Als dat goed is, dan moeten we in NL misschien overwegen om de Douwe Egberts apparaten aan te laten passen. Dat zal waarschijnlijk het werktempo van deze of gene ook ten goede komen.
    Nog bedankt voor jullie aanvulling op de handen van Ché. Zo leer je nog eens wat.
    Verder nog een hele fijne reis verder en tot ziens over een paar weken.
    Gr.
    Adrie

• 18 September 2015 - 13:18

Truus Vaarting:

volg nog steeds het program en jullie beleven heel wat.
    zitten zo'n beetje op de helft.
    hier alles oke met veel regen
    ien en fred even op de thee.
    groetjes ma.