Trophy hunting of niet? - Reisverslag uit Maun, Botswana van Melle Koster - WaarBenJij.nu Trophy hunting of niet? - Reisverslag uit Maun, Botswana van Melle Koster - WaarBenJij.nu

Trophy hunting of niet?

Blijf op de hoogte en volg Melle

16 Juni 2018 | Botswana, Maun

Vandaag willen we het hebben over een controversieel onderwerp: trophy hunting (betaald jagen) of niet.

Een tijd geleden was er heisa over het tegen betaling doodschieten van de leeuw Cecil door een Amerikaanse tandarts. De man heeft daarna moeten onderduiken vanwege doodsbedreigingen. Wij vonden dat toen ook vreselijk.

Nadat we hier een aantal grote en kleine nationale parken hebben bezocht, zijn er toch nuances aan te brengen.

Een van de eigenaren van een lodge vertelde ons dat in hun (kleine) park soms dieren moeten worden neergeschoten om de aanwezige populatie gezond te houden. Overbevolking van grote roofdieren bedreigt de diversiteit van de aanwezige dieren.

Een te dominante mannetjes olifant bedreigt de gezonde stand van zijn familie. Ook de schade die de passage van een groep olifanten veroorzaakt is immens voor de lokale bevolking. In dit geval gaat het bijvoorbeeld om 2 olifanten per jaar die geschoten moeten worden.

De lokale bevolking (community) laat daar flink voor betalen (60.000 Amerikaanse dollar!) door de trophy hunters. Ook het vlees van het geschoten dier vervalt aan de conmunity, waardoor men bijvoorbeeld voor alle leden in de regio voor twee weken vlees (!) heeft. Op deze manier wordt het natuurlijk evenwicht bewaard.

De trophy hunters betalen graag voor het uitoefenen van hun hobby, en van dat geld wordt ook de Antistropers unit betaald. En dat is weer goed voor de bedreigde diersoorten.

Dus er zitten aan deze zaak zoals gebruikelijk meerdere kanten, en door deze reis kijken we er toch iets genuanceerder tegen aan.

Met de wild spottende groeten,

Melle, Joyce en Joke.

• 17 Juni 2018 - 05:38

Erik:

Een goed geschreven verhaal over arme en zielige dieren doet het goed. Tja, zoals altijd is het makkelijk om te oordelen van achter de laptop.

Goed om te lezen dat de andere kant van het verhaal inzicht geeft op de harde werkelijkheid van de dieren en de mensen ter plekke.

In ons deel van de wereld Disneyficeren we graag de dieren, geven ze een naam en een stem. Maar de werkelijkheid wordt uit het oog verloren.

Een ijsbeer, een pinguïn en een stokstaartje dansen NIET samen op Madagaskar!

Gaaf om jullie reis weer te volgen.

• 17 Juni 2018 - 15:56

Ma Koster:

Fijn we zijn weer helemaal op de hoogte.wij zijn langzaam onderweg naar huis denk dat we het weekend thuis zijn .vermaak jullie nog maar het lijkt me een hele mooie en avontuurlijke reis toe.geniet van de laatste dagen.