De kop is er af... - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Melle Koster - WaarBenJij.nu De kop is er af... - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Melle Koster - WaarBenJij.nu

De kop is er af...

Door: Melle

Blijf op de hoogte en volg Melle

16 Mei 2010 | Turkije, Ankara

Inderdaad, we zijn op reis. Na een korte nacht en een lange reisdag kwamen we in het drukke Ankara aan. De hoofdstad die Atatürk er van heeft gemaakt. Het is een erg administratieve en politieke stad. Maar we hebben toch een drietal interessante plaatsen bezocht.

Voordat we dat echter gingen doen werden we al getroffen door de hulpvaardigheid van de Turken. We hoefden maar even stil te staan of er kwam iemand op ons af om te helpen. En dat is zeker een keer of vijf gebeurd vandaag!

We zijn op eigen houtje de metro ingedoken om het imposante mausoleum van Atatürk te bekijken. Dit is geen toeristentrekker maar voor de Turk een echte pelgrimsplaats. De man wordt geëerd als een heilige, in de ogen van de Turk is hij dat ook. Ze staan in de rij om op de foto te kunnen met de steen die zijn tombe afdekt.

De metro is ook nog een vermelding waard. Ten eerste is hij brandschoon en spotgoedkoop (EUR 0,75 voor een rit); ten tweede zijn WIJ daarin de bezienswaardigheid. We stonden op de terugweg en welke kant we ook opkeken, er werd naar ONS gekeken. Een vreemde gewaarwording.

Vervolgens in het oudste gedeelte van de stad bezochten we het Anatolisch museum (Anatolië is het Aziatische gedeelte van Turkije dat ongeveer 97% van Turkije is) dat schitterend was. Vervolgens nog een klein klimmetje verder naar de restanten van de muren.

Morgen gaan met de bus op pad om echt met het Oosten van Turkije te beginnen. Wat dat ons gaat brengen...

• 16 Mei 2010 - 20:41

Rianne:

Zijn jullie hier nooit een bezienswaardigheid? Dat snap ik nou niet ;-)

Ik wens jullie nog heel veel plezier en dat je nog vele leuke bezienswaardigheden mag bezoeken!

• 17 Mei 2010 - 06:44

Ineke:

Hoi wereldreizigers, ook wel eens leuk om een bezienswaardigheid te zijn, dan maak je het eens mee van de andere kant. Jullie hebben al weer een hoop ondernomen en gezien dat heb ik al wel in de gaten. Voorlopig ligt hier het vliegverkeer op Schiphol en Rotterdam er weer uit. De vulkaan heeft er nog zin in, dat blijkt wel. Nog veel plezier en tot de volgende keer. groetjes

• 18 Mei 2010 - 14:48

Michel & Mirela:

Hallo rezigers. Veel plezier in Turkije en we volgen jullie op de voet. We zijn zelf net terug van één week in Frankrijk (Auvergne, Puy du Dome). Ik hoop dat jullie beter weer zullen hebben dan bij ons.

Goetjes M&M.