Menukaarten en veiligheid... - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Melle Koster - WaarBenJij.nu Menukaarten en veiligheid... - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Melle Koster - WaarBenJij.nu

Menukaarten en veiligheid...

Door: Melle

Blijf op de hoogte en volg Melle

18 Mei 2010 | Turkije, Ankara

De menukaarten zijn een heel apart verhaal. Of eigenlijk ook weer niet. Ze zijn hier duidelijk niet op buitenlandse toeristen ingesteld. Alle kaarten (deze avond was een uitzondering) zijn alleen in het Turks. Dus dan moet je met de Wat en Hoe uitzoeken wat het allemaal is. Want hulp van het bedienend personeel krijg je ook niet. Niet omdat ze niet willen maar gewoon omdat ze geen andere taal dan Turks spreken.

Datzelfde taalprobleem levert ook nodige problemen op met het bestellen van koffie. Cola wordt begrepen maar gewoon zwarte koffie dus niet. Tot twee keer toe presteerden ze het vandaag om mij koffie met melk voor te zetten, brrrr. Dus kregen we van de gids een korte cursus “hoe bestel ik koffie in het Turks zodat het begrepen wordt en ik niet de hele tijd hoef te vertalen”. Dat gaan we de komende weken maar eens uitproberen.

Dan de veiligheid. Gisteren bezochten we een aantal in de rotswanden uitgehakte graven. Om daar te komen moest je wat klauteren en klimmen over hele gladde stenen. Eenmaal boven stond er hier en daar een hekje. Hier is duidelijk nog geen Amerikaan geweest die er af is ge........ Want anders hadden we er niet meer op gemogen of er waren overal hekken geplaatst en trappen gemaakt. Maar ja, waar ga je die van betalen als de toegang maar TL 3 p.p. (EUR 1,50) is. Wij zijn in ieder geval weer veilig beneden gekomen.

Güle güle

• 18 Mei 2010 - 21:01

Rianne:

Koffie met melk, ik vraag me dan wel af hoe je door je taalprobleem dat wel besteld krijgt en geen koffie zonder melk. Dat laatste lijkt mij nou, zonder enige kennis van het Turks uiteraard, veel gemakkelijker.

En die Amerikanen, daar hebben ze misschien ook niet naar geluisterd...

Geniet nog van jullie reis, ik zal me hier nog wel vermaken met de katten (al is het maar omdat het iedere ochtend weer een wedstrijdje is wie het eerste in de kamer is hihi)

• 19 Mei 2010 - 14:07

Noah:

Dag tante. Heb je een leuke vakantie? Waarom ben je met vakantie.Ik mis je een beetje. Dikke knuffel van Noah. (met de foto lukt dat niet zo goed)

• 19 Mei 2010 - 19:05

Pa Ma:

Hallo allemaalverslag gelezen en je moet er wel
    moeite voor doen om koffie te krijgen zeg
    slands wijs slands eer he ook de foto,s bekeken
    gaat hier makkelijker.en wees voorzichtig op die klimpartijen.is de s.m.s.gelukt?groetjes tot de volgende keer.

• 22 Mei 2010 - 09:06

Quesocorto:

En... gewend aan de minaretten en het aoehahoewaaaaaaaaaaaaaaaahhhh wat er uit komt?? Menukaarten lezen blijkt dus toch sport te zijn. Geniet allemaal van jullie reis en vooral de (appel)thee!!

Saskia K